Szkolenia

Dysfagia w neonatologii i pediatrii

Prowadząca: mgr Anna Karaś

Neurologopeda/Surdopedagog/Terapeuta karmienia/Terapeuta Miofunkcjonalny/Certyfikowany Specjalista Ortodoncji Funkcjonalnej/Terapeuta Manualny/Diagnosta

Na co dzień współpracuje z Oddziałem Neonatologii i Poradnią Neonatologiczną Szpitala im. Czerwiakowskiego w Krakowie oraz Szpitala Uniwersyteckiego im. Kopernika w Krakowie, z GRS Medical w Krakowie. Praktyk z ponad 12 - letnim stażem. Podnosi swoje kwalifikacje przez udział w szkoleniach, warsztatach, konferencjach prowadzonych przez polskich i zagranicznych szkoleniowców. Sama również prowadzi szkolenia, pracuje ze studentami. W pracy kieruje się zasadą holistycznego spojrzenia na Pacjenta, rzetelnego wywiadu oraz dobierania metod i technik indywidualnie do potrzeb i możliwości Pacjenta.

W wolnym czasie miłośniczka gór, jogi, muzyki klasycznej i jazz, książek oraz aromatycznej kawy.

Czas trwania: 14 h 

Sobota 9:00 – 17:00
Niedziela 9:00 – 15:00

Dla kogo: neurologopedów, logopedów, fizjoterapeutów, osteopatów, doradców laktacyjnych, położnych.

Program szkolenia:

1. Dysfagia – zaburzenia karmienia, jedzenia i połykania.

2. Schemat jedzenia i połykania.

3. Fazy połykania.

4. Mięśnie biorące udział w połykaniu.

5. Zaburzenia połykania i ich przyczyny.

6. Lęk przed jedzeniem oraz wybiórczość pokarmowa.

7. Badanie połykania u niemowląt: ocena pozycji ciała, napięcia mięśniowego, pozycji spoczynkowej języka, sposobu oddychania, odruchowych reakcji oralnych, ssania nie – odżywczego i ssania odżywczego, triady ssanie – połykanie – oddychanie, zgryzu, patologii w obrębie twarzoczaszki oraz jamy ustnej, ocena wędzidełka podjęzykowego i podwargowego (+ ćwiczenia przed i po zabiegu frenotomii).

8. Ocena karmienia piersią/butelką: zachowanie dziecka i mamy podczas karmienia, pozycje do karmienia, ssanie i jego skoordynowanie z oddychaniem i połykaniem, inne zjawiska towarzyszące karmieniu piersią/butelką.

9. Czym jest ssanie:
  • ssanie nie – odżywcze i odżywcze
  • koordynacja triady s-p-o
  • suckling i sucking
  • rola oddechu (+ ćwiczenia oddechowe)
  • HANDLING: sposoby podnoszenia dziecka, odkładania pozycje noszenia, układanie, pozycje do stymulacji rozwoju motorycznego. Rola prawidłowego HANDLINGU w odniesieniu do ssania, połykania
  • mięśnie biorące udział w ssaniu (+ćwiczenia stymulujące prawidłowe ssanie)
  • nerwy czaszkowe
  • kości części twarzowej czaszki

10. Pierś i butelka (dobór butelki, na co zwracać uwagę).

11. Jak wygląda ssanie u dzieci urodzonych przedwcześnie: gotowość do ssania, wzorce ssania, dojrzewanie oddychania, ssania – połykania, ssania – połykania – oddychania, problemy oddechowe wcześniaków, alternatywne sposoby karmienia wcześniaków, wsparcie manualne (propozycja ćwiczeń).

12. Ssanie nie – odżywcze: smoczek, kciuk, samoregulacja.

13. Ocena umiejętności jedzenia u dzieci od 6 m.ż.: ocena pozycji ciała, napięcia mięśniowego, pozycji spoczynkowej języka, sposobu oddychania, zgryzu, patologii w obrębie twarzoczaszki oraz jamy ustnej, umiejętności motorycznych i kinestezji, artykulacji, ocena wędzidełka podjęzykowego i podwargowego.

14. Pozycjonowanie, karmienie łyżeczką, wprowadzanie pokarmów stałych, rozwój przeżuwania, nauka picia z kubka otwartego i przez słomkę, przygotowanie motoryki oralnej, gotowość rozwojowa dziecka, stymulacja sensomotoryczna, dostosowanie środowiska (teoria i praktyka). 15. Wady zgryzu – rodzaje, charakterystyka.

16. Higiena jamy ustnej, szczoteczka jako działanie terapeutyczne.

17. Czucie głębokie w terapii dysfagii (+ ćwiczenia).

SERDECZNIE ZAPRASZAM!

Podczas szkolenia zostaną przedstawione podstawy teoretyczne oraz ćwiczenia praktyczne. Obowiązuje wygodny strój, dobry humor, chłonny umysł oraz pyszna kawa/herbata :)




Staw skroniowo-żuchwowy (u dorosłych i dzieci) okiem neurologopedy i fizjoterapeuty stomatologicznego



Prowadzące:
  • mgr Anna Karaś
Neurologopeda / Surdologopeda / Surdopedagog / Terapeuta karmienia / Terapeuta miofunkcjonalny / Certyfikowany Specjalista Ortodoncji Funkcjonalnej / Certyfikowany Terapeuta Koncepcji RCM® (wg R. Castillo Moralesa, by Marianela Sol Pernuzzi)

Współzałożycielka Centrum Rozwoju i Terapii „Trampolina” w Krakowie. Współpracuje m.in. z Oddziałem Neonatologii i Poradnią Neonatologiczną Szpitala Uniwersyteckiego im. Kopernika w Krakowie oraz z Rehaorthopedica Klinika Osteopatii i Fizjoterapii w Krakowie.

Bardzo bliska jest jej tematyka dotycząca problemów w zakresie karmienia, jedzenia i żywienia, dysfagii, oddechu, ortodoncji funkcjonalnej, stawu skroniowo – żuchwowego, mioterapii, ontogenezy i kontaktu wzrokowego.
Podnosi swoje kwalifikacje przez udział w szkoleniach, warsztatach, konferencjach prowadzonych przez polskich i zagranicznych szkoleniowców. Sama również prowadzi szkolenia, pracuje ze studentami.

W pracy kieruje się zasadą holistycznego spojrzenia na Pacjenta, rzetelnego wywiadu oraz dobierania metod i technik indywidualnie do potrzeb i możliwości Pacjenta. Na co dzień współpracuje z fizjoterapeutami, fizjoterapeutami stomatologicznymi, stomatologami, ortodontami, terapeutami integracji sensorycznej, psychologami, dietetykami, optometrystami, osteopatami.

W wolnym czasie miłośniczka gór, jogi, muzyki i tańca, książek oraz aromatycznej kawy. Uwielbia podróżować.


  • mgr Joanna Gajewska


Fizjoterapeuta / Fizjoterapeuta stomatologiczny

Tematyka związana z układem stomatognatycznym towarzyszy jej już od czasu studiów, kiedy napisała pracę dyplomową dotyczącą zaburzeń stawów skroniowo-żuchwowych u kobiet.

Zakończyła obszerne szkolenie Akademii Czaszkowo-Twarzowej (CRAFTA poziom podstawowy, zaawansowany oraz kurs specjalny). Uczestniczyła w szkoleniach Akademii Fizjoterapii Stomatologicznej (Fizjodentika).

Przedmiotem jej zainteresowań jest także oddech, układ okoruchowy i terapia miofunkcjonalna. Na co dzień prowadzi diagnostykę funkcjonalną i fizjoterapię dzieci i dorosłych z dysfunkcjami stawów skroniowo-żuchwowych, bruksizmem, szumami usznymi, bólami głowy i szyi oraz zaburzeniami głosu i oddechu. Przygotowuje pacjentów do leczenia ortodontycznego, protetycznego czy chirurgii szczękowo-twarzowej. Współpracuje z logopedami, innymi fizjoterapeutami, stomatologami, terapeutami integracji sensorycznej, optometrystami, psychologami, dietetykami.

Prywatnie uwielbia spędzać czas wśród natury jeżdżąc na rowerze, robiąc trekking górski i surfując. Jest także pasjonatką pilatesu. Jej ogromną pasją jest nauka hiszpańskiego i podróże.

W wolnym czasie miłośniczka gór, jogi, muzyki klasycznej i jazz, książek oraz aromatycznej kawy.

Czas trwania: 9h, 9:00 – 18:00

Dla kogo: neurologopedzi, logopedzi, fizjoterapeuci, osteopaci

Program szkolenia:

1. Anatomia i biomechanika stawu skroniowo-żuchwowego oraz mięśni narządu żucia i mięśni gnykowych.

2. Czym jest narząd żucia oraz układ stomatognatyczny?

3. Objawy zaburzeń stawów skroniowo – żuchwowych, czyli TMD (m.in. w oparciu o kryteria RDC/TMD).

4. Powiązanie stawu skroniowo – żuchwowego z innymi obszarami w ciele.

5. Parafunkcje w obrębie narządu żucia przyczyniające się do TMD.

6. Wady zgryzu: przyczyny, rodzaje wad zgryzu oraz wpływ wad zgryzu na postawę ciała.

7. Diagnostyka stawów skroniowo-żuchwowych i testy różnicujące. Omówienie trzasków stawowych.

8. Dokładny wywiad kluczem do prawidłowej diagnozy i terapii.

9. Badanie postawy ciała.

10. Badanie obszaru głowy i szyi, w tym obszaru ustno – twarzowego.

11. Badanie obszaru gnykowego.

12. Badanie klatki piersiowej i przepony.

13. Terapia stawów skroniowo – żuchwowych – oddziaływania terapeutyczne na tkankach miękkich i czaszce.

14. Ćwiczenia czynne obszarów zaangażowanych w TMD.

15. O czym należy pamiętać przygotowując Pacjenta do leczenia ortodontycznego, protetycznego, chirurgicznego - podsumowanie zdobytej już wiedzy.

SERDECZNIE ZAPRASZAM!

Obowiązuje chłonny umysł, dobry humor, aromatyczna kawa/herbata i strój sportowy 🙂

Każdy uczestnik zabiera ze sobą: linijkę, maty, nożyczki, lusterko, chustę szal, mały ręcznik.




Warsztat każdego logopedy

Prowadząca: mgr Anna Karaś

Neurologopeda/Surdopedagog/Terapeuta karmienia/Certyfikowany Terapeuta Ortodoncji Funkcjonalnej MFS/Terapeuta Miofunkcjonalny

Na co dzień współpracuje z Oddziałem Neonatologii i Poradnią Neonatologiczną Szpitala im. Siemiradzkiego oraz Szpitala im. Kopernika w Krakowie, z GRS Medical w Krakowie. Praktyk z ponad 12 - letnim stażem. Podnosi swoje kwalifikacje przez udział w szkoleniach, warsztatach, konferencjach prowadzonych przez polskich i zagranicznych szkoleniowców. Sama również prowadzi szkolenia, pracuje ze studentami. W pracy kieruje się zasadą holistycznego spojrzenia na Pacjenta, rzetelnego wywiadu oraz dobierania metod i technik indywidualnie do potrzeb i możliwości Pacjenta.

W wolnym czasie miłośniczka gór, jogi, muzyki klasycznej i jazz, książek oraz aromatycznej kawy.

Czas trwania: 8 h 

Sobota 9:00 – 17:00

Dla kogo: neurolopedzi, logopedzi.

Program szkolenia:

1. Rola dotyku dla prawidłowego rozwoju.

2. Zaburzenia miofunkcjonalne - objawy dysfunkcji w obszarze ustno – twarzowym oraz ciele.

3. Cisza motoryczna – czym jest i w jakim celu się ją stosuje.

4. Terapia bazalna.

5. Manualne techniki modelowania ciała.

6. Pozycjonowanie: dobór pozycji do napięcia mięśniowego.

7. Stopa, dłoń, zmysły.

8. Oddechówka: typy oddychania, mięśnie oddechowe, ćwiczenia oddechowe dla niemowląt, dzieci oraz dorosłych.

9. Mięśniówka: anatomia obszaru ustno – twarzowego, ćwiczenia dla niemowląt, dzieci oraz dorosłych.

10. Ćwiczenia fonacyjne, ortofoniczne.

Potrzebujesz pomocy? Skontaktuj się ze mną

Dobierzemy odpowiedni dla Ciebie termin oraz ustalimy szczegóły